söndag 29 juli 2012

Persmässan

Så blev det då Persmässa en varm lördag men med regnet hängande över oss. Med regnjacka, paraply och ordentliga kängor begav vi oss först till Märges där det bjöds på vin och filmvisning. Inte vilken filmfestival som helst utan bl a filmer från Allmogefönster, nostalgi och djupa skrattgropar.

Sen bar det av till Persmässan där vi mötte flera bekanta ansikten och traditionsenligt fick jag min kålsoppa med tillhörande ostmacka. Vad skall jag säga? Byn på riktigt eller ett utsnitt av all dess härlighet samlad på en vacker kulturplats vilket Öjeparken verkligen är. Detta årliga arrangemang kan jag verkligen rekommendera för er som vill åka ut i landet och ta del av en väl sammanhållen bygds glädjefulla event. Edsbyn från sin mer glamorösa sida långt från hammarklang, traverser och utan spår från träspån och virkesämnen.

Samtidigt är Persmässan en oas, en plats att stanna till på för ett glädjufullt och hantverkskunnigt folk. Till dig som kanske sitter med din Lap-top på ett kontor i huvudstaden är risken stor att just ditt skrivbord kommer just härifrån "Edsbyn" ett varumärke, ett folk och en bygd i Hälsinglands bördigaste mylla invid älven Voxnan. Har ditt skrivbord ett annat märke är det säkert också en bra kontorsmöbel men är ni ute efter ett helhetskoncept med djupa traditioner och hantverkskunnande, något att vara stolt över vid besök utifrån så titta på denna länk!

Edsbyn kontorsmöbler

I dag blir det träning för en annan och sen skall Malin åka hem till Stockholm med Härjedalingen. Själv skall jag åter ut i björnskogen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar