lördag 16 juni 2012

Djursholm, en hälsans trädgårdsstad!

Precis vaknat med ett dunkelt minne av ett fotbolls EM som slutade med en tår som fälldes framför TV:n. Hälsingepojken, Hammren gör det trotts allt bra och vi fick se ett något uppsnäppt Sverige i god kamp mot England. Från köksfönstret kan jag höra vinden susa i träden och fåglarnas intensiva sång. Precis som vanligt kan jag dessutom höra en febril aktivitet från Djursholms IP, där det enligt uppgift är finfrämmande från Latzio! I går kunde jag själv se den Italienska flaggan hänga ovanför våra mycket förnämliga konstgräsplaner. Det är roligt att konstatera att idrottsintresset på Djursholm är stort, något som sannerligen sätter en hälsoprägel på hela befolkningen. Fotbollen kan jag konstatera är riktigt stor här, men bistås av andra topp-sporter som Ridsport, tennis, golf och curling. Efter en del möten med en äldre dam på mina promenader har jag fått berättat för mig att att det gamla Djursholm bjöd på allt från bandy till simning. Det var på den tiden hon själv åkte skidor till Djursholms Samskola (Nuvarande Viktor Rydberg). Traditionerna är många och värda att bevara och ingen kan väl med dagens kunskap undervärdera ungdomens språngbräda till ett aktivt och fantastiskt liv som dessa våra idrotter tillför. Det danar och skapar anda för samarbete, utveckling och hälsa genom alla åldrar.
Här en av flera underbara greener på Djursholms golfbana där den ligger i kanten av den fantastiska Altorpsskogen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar