lördag 26 maj 2012

Bönder från "Byn" hjältar i vardagen

Till skillnad från grannarna i öster, staden som omgärdas av idel åkermark och kreatur, vill jag lyfta fram dessa vardagshjältar, en utav Edsbyns stöttepelare, bönderna! Precis som Red Farmers sjunger det, -Vi är bönder från byn! Får denna bild symbolisera en av alla de styrkor Edsbyn har att tillgå. Långt efter att vi andra inhandlat vårt vin, startat grillen och klätt om till aftondräkten, ja då pågår ett slitsamt, dammigt arbete ute på bygdens åkrar, jord värd sin vikt i guld både för jordbrukaren och oss som konsumerar dess avkastning. Här blandas ljudet från starka dieselmotorer med ljudet från tunga radialgummidäck som skapar sin speciella musik för örat då traktorerna avlöser varandra på 301:an. Stora vagnar med gödsel borgar för kommande skördar. För bonden tar arbetsdagen aldrig slut, dessa våra vardagshjältar! Att vara bonde från byn är verkligen något fint, det är väl därför vi alla andra tar frasen i vår mun, även om vi gör det från vår egen lilla lada med en portion ironi som vi hoppas skall höras ända bort till Sävstaås. Själv hade jag en dröm att bli just bonde, väl i minnet då morfar och mormor lämnade den busige lilla pojken på torpet utanför Bollnäs, med förmaningen! -Hitta inte på några bus nu, vi skall bara åka in till staden och handla! När de kom tillbaka till torpet hade jag hunnit blanda morfars cement med vatten och sand, lagt en platta med ett rutnät av morfars armeringsjärn. Golvet var gjort med lutning och ränna mitt uti och i kanterna stolpar för väggar och vidare byggnation. - Vad har du gjort? Sa de med viss förskräckelse i ögat. - Jag har börjat bygga en ladugård! Sa jag med stor entusiasm. - Jag skall bli bonde. Det är länge sedan nu men minns att planen var att köpa får, annonser hade jag sett i Ljusnan och förstod redan då att det var speciellt och fint att vara bonde, däremot hade jag väl föga aning om all arbetsinsats som skulle krävas framgent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar