lördag 16 juli 2011

Bataljon "Björnjägaren" Svunna tider leder tillbaka till idet.

Blev i dagarna kontaktad av en fd team-member, eller som vi säger i traditionellt tal "Lumparpolare". Han hade bilder från förr, spännande och får mig att tänka tillbaka på vad som var Bataljon "Björnjägaren" Många är de fd Kustjägare, fallskärmsjägare, Norrlandsjägare etc etc som sedermera kommit att tangera världen på friluftssidan.

Som turismentreprenörer, guider, tränare, ledare och äventyrare.
Att söka sig utåt, att utmana och testa nya marker är för många av oss i denna grupp rent utmärkande.

Att jag själv, som fd elitsoldat skulle hamna i en skoglig bana nära knuten till turismindustrin är kanske inte en gåta. Men att jag vandrat förbi befälsstugan "Björnidet" bortom den 12:e kilometern (för er som nu vet vad det innebär), tillhört Bataljon Björnjägaren kan jag själv inte undgå att fundera över att mitt första företag just hette Björnidet och att jag från att främst varit verksam som överlevnadsinstruktör, guide och eventansvarig gått till att bli Björnexpert med stort intresse för hur våra rovdjur också kan hanteras utifrån att vara en tillgång, inte bara jaktligt utan också ur ett turismperspektiv, sen är det roligt att vissa väljer att kalla mig "Björnjägarn" eller Björnmannen :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar