lördag 23 april 2011

Edsbyn "Din del av Hälsingland!"

Att inleda denna soliga morgon med mitt traditionsrika - Här bor många, här arbetar många, här bor Björnen! Känns helt rätt. Legat och småmyst i sängen med laptopen på magen. Checkat Traste och Perssons Pack, men kanske framför allt "Bybor" (Traste Lindens Kvintett) Denna sägenomspunna låt. Det är en nationalsång säger Malin på förfinad Stockholmska. Absolut säger jag på min spruckna dialekt, en blandning av urgröpt Ljusnemål, en släng av stygg Bollnäston, inslag av Värmdömål acompangerad av en ren Stockholms slinga med underton av Edsbymål som ibland skymtar fram bakom skuggan av mina stämband.

Nu stundar frukost invid en sjö utanför byn Ryggesbo. Det blir kaffe, ägg, bacon i den underbara solen. Att få sitta där mitt i grandalen, där vargstråk möta björnens förunderliga stigar längs bergskjedjorna och där lommens rop skalla över blanka vatten är höjden av rikedom. Här finns inga bonustak, bara du själv begränsar din egen rika lycka! Så njut nu av Hälsingland, Kom hit, fråga oss så skall vi visa något du aldrig glömmer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar