onsdag 27 april 2011

"Björnbiten i Funäs"

Som Djursholmsbo är det lätt att dra kopplingar mellan vårt svenska friluftsliv dess historik och dess grundplattform "Allemansrätten" Elsa Beskow (Djursholm) skildrar i en rad böcker vår nyfikenhet, våra stapplande steg i den annorlunda världen som alltid omger oss, dvs naturen. I Puttes äventyr i blåbärsskogen eller Olles skidfärd tar Elsa med oss ut i bildandet av en svensk tradition, nämligen friluftslivet.

Nu är jag själv på äventyr och har för tillfället min hemvist i Ramundberget. Från mitt fönster i Fjällgården kan jag spana in morgonsolen som kastar sina strålar på fjällsidan.
I går fick jag också nöjet att möta en björn utanför Hälsingland och mina björngömslen. Inte samma björn som Olle dock men väl en björn i Funäsdalen som sig bör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar